Halaman

Ahad, 7 Ogos 2011

FAKTOR AGAMA dan PERANAN FAKTOR DALAMAN

                     KEDATANGAN AGAMA ISLAM
*Islam telah tiba di tanah melayu.
*Ketika zaman kesultanan Melayu Melaka.
*British-tak campur tangan dalam agama islam
*Sultan berkuasa dalam hal-ehwal agama islam&adat istiadat  Melayu
*Agama islam-sebagai faktor penghubung sesama mereka.
              PERANAN SINGAPURA
*Singapura-berperanan sbg pusat perdagangan utama
*Yg menghubungkan negara2 di Kepulauan Melayu.
*Menjadi pusat pengajian islam yg utama.
*Pengembangan dan penyebaran agama islam tertumpu di Singapura.
*Urusan membawa jemaah dilakukan melalui Singapura.
*Menjadi tumpuan penghijrahan dan pedagang dr kepulauan Melayu,Benua India, dan Timur Tengah.
*Berniaga brg sprt batik,rempah,dan tembakau.
           Juga terlibat dlm kegiatan tntg agama islam.
             KEDATANGAN ORANG ARAB KE SINGAPURA
ØKebanyakan berasal dari daerah Hadhramaut. Pertalian Arab dengan dunia Melayu wujud sejak abad ke-19.
ØSeorang sarjana Belanda,Van den Berg-menyebut Singapura pada tahun 1886 sebagai ‘daerah kediaman Arab yang amat makmur”.
ØDan anggap pulau itu sebagai titik tempat lalunya org Arab yg keluar mencari rezeki di Timur Tengah.
            PERKAHWINAN
*Orang Arab menetap di rantau ini dan berkahwin dengan wanita Melayu tempatan.
*Lahir kelompok peranakan Melayu-Arab.
*Menggunakan gelaran Arab seperti Sayid atau Sheikh.
*Istilah ‘Jawi Peranakan’ atau Islam peranakan  setempat merujuk kepada orang tempatan ,hasil daripada perkahwinan dengan saudagar Islam. 
              KEBANGKITAN SEMANGAT KEBANGSAAN
*Orang peranakan Arab-Melayu dan jawi peranakan berperanan penting dalam mempelopori kebangkitan semangat kebangsaan di Tanah Melayu.
*Pada awal abad ke-20.
*Memulakan kegiatan yang dikenaliGerakan Pembaharuan Islam’.
*Menyeru masyarakay Melayu kembali berpegang teguh kepd ajaran agama Islam dan hadis.
*Bermula pada tahun 1906.
*Yang disifatkan sebagai titik permulaan kepada perkembangan kebangkitan semangat kebangsaan dikalangan orang Melayu
*Antara tokoh yang terlibat:
  Sheikh Mohd Tahir bin Jalaluddin az-Azhari
  Sayid Sheikh bin Ahmad al-Hadi.
  Haji Abbas bin Mohd Taha
      KEMUNCULAN MAJALAH Al-IMAM
ØMenerbitkan sebuah majalah yang dapat berperanan sebagai penghubung dan penyalur idea-idea pembaharuan kepada masyarakat.
ØMendapat sokongan kewangan yang kuat oleh:
ØRaja Ahmad Ahmadi-seorang kerabat kesultanan Riau-Lingga.
ØSheikh Mohd Salim al-Kalili-seorang saudagar Acheh yang menetap di Singapura.
*Menyedarkn org Melayu dgn m’beri bimbingan & tunjuk ajar kpd mereka.
*Bertanggungjawab untk mencegah org Melayu darpd khayalan &kelalaian yg menyebabkan kemunduran &kehinaan bangsa Melayu &tanah air.
*Beri tumpuan kpd pelbagai p’soalan agama&hubungan dgn aspek sosial,ekonomi,&politik.
*Keluaran pertama:
*  Sheikh Mohd Tahir Jalaluddin tlh menulis s’buah rencana yg   d’tuju kpd golongan ulama-yg b’tujuan menyeru umat Islam   b’amal dgn amalan yg d’suruh o’ Allah &Rasulnya pd pekerjaan   dunia&akhirat.
*D’sebarkn di seluruh Tanah Melayu,Singapura,& Indonesia.
*Majalah t’sebut hanya dpt b’tahan selama dua setengah tahun,dari bulan Julai 1906-Disember 1908.
*Majalah&akhbar lain slps itu :Neracha (1910),Tunas Melayu (1913), al-Islam (1914), Pengasuh (1918) &al-Ikhwan (1926-31).
          PERANAN MAJALAH AL-IMAM
*Diterbitkan pada 22 julai 1906 di singapura.
*Diterbitkan selama 31 bulan dgn 31 keluaran.
*Tujuan al-imam ialah untuk mengingatkan mana yg lalai dan menjagakan mana yang tidur dan menunjukkan mana yg sesat
*Menyampaikan suara yg menyeru dgn kebajikan kepada mereka itu(org melayu).
*Penerbitan al-imam telah dihentikan pd bulan disember 1908.


    KEMUNCULAN GOLONGAN MUDA
*Org Melayu harus meninggalkn adat resam dan amalan tradisi yg dianggap sudah ketinggalan zaman  utk mengejar kemajuan.
*Menggunakn akhbar&majalah sebagai media utk menyalurkan pandangan dan kritikan.
*Timbul pertentangan dgn golongan ulama konservatif yg dikenali kaum tua. Berjuang utk menerapkn pandangan & fikiran baru terhadap agama Islam.
*Pemikiran dianggap bertentangan dgn ajaran yg dibawa olh golongan konservatif yg mahu m’ngekalkn amalan tradisi org Melayu dlm bidang agama.
                                                                PANDANGAN KAUM MUDA
nBahawa Islam sama sekali tdk menolak kemajuan selagi tdk b’tentangan dgn ajaran agama
nBidang pendidikan-ilmu sains &sistem pendidikan Barat lebih sesuai dgn kehidupan moden krn menitikberatkn penggunaan ilmu dlm kehidupan seharian.
nB’beza dgn corak pendidikan d sekolah2 pondok yg lbh m’beri tumpuan kpd kaedah penghafalan &pengucapan semata2.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan